maanantai 9. lokakuuta 2017

207. 10 vinkkiä otsikoimiseen


Postauksen, artikkelin tai tekstin otsikkoa voisi kutsua eräänlaiseksi mainoslauseeksi. Otsikon suurin tavoite on vakuutella lukijalle, että just tämä kirjoitus on lukemisen arvoinen. Otsikon kuuluisi herättää lukijan mielenkiinnon. Otsikon kautta lukijalle pitäisi herätä mielenkiintoa varsinaisen kirjoituksen sisältöä kohtaan. Kirjoituksen, postauksen tai artikkelin otsikko, kuuluisi toimia jokaisessa erilaisessa sosiaalisen median formaatissa. Jos otsikko tekstille on surkea, lukija jatkaa matkaansa “paremmille poluille”. Tämä on yksi suurimmista syistä, miksi otsikkoon kannattaa oikeasti panostaa. Ymmärrän vasta nyt, miksi alakoulusta lähtien meille jankutettiin, ettei teksti ole kokonainen ilman otsikkoa. Jos tiedät tunteen kun et vaan keksi otsikkoa kirjoitukselle, tämä postaus on kuin tehty sinua varten. Hätähuudot on vastaanotettu, tässä postauksessa käydään läpi kymmenen vinkkiä otsikoiden luomiseen.


Kertooko otsikkosi kaiken oleellisen? Kun lukija näkee sun postauksen otsikon, ilman kuvia, avainsanoja tai muuta tekstiä, saako hän päähänsä jonkin näköisen kuvan siitä, mitä postaus tulee käsittelemään? Mitä postaus tulee sisältämään? Jos ei mieti uudestaan, lisää uusia avainsanoja, kokeile muita avainsanoja? Muuta otsikon sanajärjestystä.

Kuulostaako teksti, otsikon perusteella hyödylliseltä? Kiinnostaako lukijaa teksti otsikon perusteella. Onko lukijalle hyötyä postauksen aiheesta? Onko otsikossa paljastettu postauksen aihe, jotta lukija ensisilmäyksellä tietää kiinnostaako häntä kyseinen aihe vaiko ei. Esimerkkinä käytän eilisen päivän tilannetta. Julkaisin eilen Instagram tarinaan liikkuvan kuvan blogin uusimmasta postauksen osasta, niin että otsikko ja vähän tekstiä näkyi selkeästi. Lisäsin julkaisuun kyselyn Instagramin uusimman toiminnon avulla, missä kysyin kuinka moni meinaa lukea uusimman postaukseni. Uskokaa tai älkää tätä kohtaa varten kysyin mahdollisimman kohteliaasti parilta eri henkilöltä, miksi he eivät lukisi uusinta postausta. Vastauksena tuli että aihe ei ole heille hyödyllinen, tai otsikon perusteella he saivat selkeän käsityksen postauksen sisällöstä, eikä heille ole mitään hyötyä postauksesta tällä hetkellä. Tämä vain vahvistaa ajatukseni siitä, että otsikko oikeasti ratkaisee, avaako joku postauksesi luettavaksi vaiko ei.


Onko otsikko ytimekäs? Kertooko otsikko mitä lukijasi saa irti juuri tästä postauksesta? Meneekö tekstin otsikko suoraan asiaan, kertomatta mitään tekstille tarpeetonta. Lupaan ettei yksikään meistä jaksa pidemmän päälle lukea turhaa jaarittelua, edes otsikoissa. Pidä otsikot lyhyeinä ja ytimekkäinä, simppelit ja helposti ymmärrettävät otsikot vievät loppupeleissä voiton!

Onko otsikossa avainsanoja? Vakituisesta blogin lukijasta poiketen, jotkut etsivät kirjoituksia hakukoneiden, esimerkiksi Googlen kautta. Pidä huolta siitä että otsikossa on tärkeitä avainsanoja itse kirjoitukselle, niin että hakukoneet löytävät juuri sinun kirjoituksen jo pelkän otsikon avulla. Avainsanaksi luokittelen sanan, joka viittaa tekstin kokonaisuuteen. Jos postaus sisältää esimerkiksi vinkkejä kirjoittamiseen, muista mainita molemmat sanat otsikossa, tai esimerkiksi saman sanan synonyymejä, jos otsikko ei muuten kuullosta selväjärkiseltä
.



Miten ja miksi? Otsikot, jotka herättävät lukijan huomiota sisältävät yleensä miten tai miksi tapaisen sanan. Mainitsinkin "Miten kirjoitat hyvän postauksen?" postauksessa, että ihmiset ovat uteliaita, ne haluavat kuulla eri syitä tai seurauksia asioille. Jos et keksi muuta otsikkoa tekstille, yleensä miten/miksi + avainsana/avainsanoja toimivat muotoiltuna otsikkona tekstille mainiosti. Esimerkkinä jos otsikoksi laitat “Lukijaksi liittyminen” postauksen aiheesta ei saa mitään selkeää käsitystä, mutta jos sen sijaan kirjoitat otsikoksi “Miten lukijaksi liitytään?” postaus luultavasti herättää enemmän huomiota, pelkästään jo “Miten” sanan takia.

“5 eri bloggaajatyyppiä - Mikä näistä sinä olet?” Aihetta rajaava otsikko on käytännössä aina tehokas. Samoin kun miten ja miksi herättävät suurta huomiota lukijassa, niin myös numerot otsikoissa. Yleensä vielä mitä suurempi numero otsikosta löytyy, sen suurempaa mielenkiintoa se herättää potentiaalisessa lukijassa. Tällaisen otsikon kautta pystyt myös vakuuttamaan lukijalle, että oikeasti tunnet jonkun aiheen kuin omat taskusi. Esimerkiksi jos olet bloggaaja, kirjoita postauksia missä kerrot esimerkiksi “5 vinkkiä postauksen kirjoittamiseen”. Vakuutat että osaat jotain, sitä kautta postauksesta tulee lukemisen arvoinen, edellyttäen että aihe on hyödyllinen lukijalle.



Käskyt otsikossa. Käytä otsikossa käskevää sanaa, käskevää lausahdusta. En osaa vielä sanoa miksi, mutta yleensä tällaiset postaukset kiinnostavat, kiehtovat lukijaa jo otsikon takia. Lupaan että kun yhdistät käskyn sekä kysymyksen tai vinkkejä, mihin on liitetty numero, saat aikaan timanttisia otsikoita! “Lopeta turha jaarittelu, 5 vinkkiä tekstin kirjoittamiseen”.

Kysymykset. Miten ja miksi otsikoiden lisäksi myös yleiset kysymykset toimivat mainiosti kirjoituksen, artikkelin tai muun tekstin otsikossa. Kysymys tarvitsee yleisesti ottaen kirjoituksessa aina tuekseen vastauksen, jos lukijaa kiinnostaa jo pelkkä otsikko, sitä luultavasti kiinnostaa myös itse vastaus. Muuta tavallinen otsikko kysymykseksi. “Someikonit blogiin” → “Miten lisäät someikonit blogiin?”. Myönnä, näistä kahdesta valitsisit toisen vaihtoehdon, otsikko on kiehtovampi, sekä aikaisemmassa kohdassa mainitsinkin, että ihmisiä kiinnostaa otsikot mitkä ovat vähän rajattuja, he saavat tarkemman kuvan mistä on kysymys. Rajatun aihealueen takia tiedät luultavasti heti, onko aihe sinulle hyödyllinen? Kannattaako sinun lukea postaus?



Löytääkö hakukone postauksesi? Kun keksit tekstille otsikkoa, kannattaa muistaa hakukoneet, robottilukija lukee otsikkosi hieman eri tavalla, mitä me ihmiset. Jos postaukselle haluaa suurta näkyvyyttä, kannattaa huolehtia siitä, että postaus tulee pelkästään otsikon ja avainsanojen perusteella löytymään helposti hakukoneista. Jos on mahdollista, yritä kirjoittaa otsikko esimerkiksi tekstin oleellisen termin ympärille. Hakukone tarjoilee hakijalle vain niitä tekstejä, jotka parhaiten vastaa hakusanaa. Vaikka on jollain tasolla tärkeää, että postaukset löytyvät hakukoneista, älä mieti asiaa liikaa. Useimmat ihmiset kuitenkin löytää postauksesi sosiaalisen median kautta, kiinnostavan otsikon kautta. Vaikeinta otsikon keksimisessä on se, että otsikko pitäisi löytyä hakukoneista, mutta samalla ethän sinä kirjoita juttua hakukoneelle, vaan lukijalle.

Yhdistä johtopäätös ja sisältö otsikkoon. Otsikon avulla haluat välittää lukijalle mahdollisimman selkeän kuvan tekstistäsi. Epäselvä otsikko ei ikinä ole hyödyksi postaukselle. Yritä yhdistää johtopäätös ja postauksen sisältö otsikkoon, esimerkiksi kysymyksen tai käskyn avulla. Jos tämä ei onnistu, muista, että sinulla on 9 muuta vinkkiä, mitä käyttää otsikoimisessa apuna!


Tämän postauksen myötä olet viimeistään oppinut, että otsikko on todennäköisesti koko postauksen tärkein osa, olethan oppinut? Otsikon muotoilusta on siis syytä aiheutua pientä päänvaivaa! Kun näiden ohjeiden avulla täydellinen teksti sekä otsikko on tuotettu, älä missään nimessä unohda jakaa postausta sosiaalisessa mediassa, siitä lisää myöhempänä ajankohtana! Ehkä tämä postaus hieman helpotti päänvaivaa otsikoinnin osalta?



10 kommenttia:

  1. Todella hyödyllinen ja kiva postaus, josta sain itselleni monia hyviä vinkkejä. (Itse kun tuppaan aina tuskailemaan niiden otsikkojen kanssa turhan paljon.) Tykkäsin tästä kovasti, postaus oli oikein hyvin kirjoitettu ja taisitpa samalla saada uuden lukijankin!
    www.ninnujaviivi.blogspot.fi

    VastaaPoista
  2. Joo mun blogin iiiihan heittämällä eniten näyttökertoja keränny postaus oli "Kuinka löytää vuokraponi?" :D Siinä oli kysymykset ja hakusanat kohdallaan Googlen mielestä, kun sitä on niin monelle ilmeisesti tarjottu!

    VastaaPoista
  3. Nää neuvot tulee käyttöön! Varmaan jo seuraavan postauksen kohdalla. Sun blogissa on aina niin ihania kuvia, että pistää ihan kateelliseksi,haha!

    VastaaPoista
  4. Tosia hyviä ja hyödyllisiä vinkkejä! Välillä tuntuu, että otsikon keksiminen on niin hermojaraastavaa puuhaa, jote toivotaan, että tämän postauksen lukemisen jälkeen otsikoiden keksiminen olisi taas paljon helpompaa!

    elaimetsydammessa.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuttu tunne, toivottavasti vähän helpottuu tämän postauksen avulla!

      Poista
  5. Tosi mielenkiintonen postaus (:

    www.millat.fi

    VastaaPoista